gea

Excursie Criël-sur-Mer
kanaalkust Picardië

16 t/m 18 september 2009

deelnemers: John, Henri, Wim, Hans, Wim en Marianne, Hélène, Martijn, Marina, Terry en Twan

verblijf: Camping les Mouettes, - rue de la plage - Criël-sur-Mer - Frankrijk.

Het streven is om vrijdagmiddag rond het middaguur het kamp op te slaan. Vroeg uit bed dus. Al voor zeven uur is Henri weg uit Waalwijk. Nadat Hans en Wim zijn opgepikt rijden we naar Breda waar John staat te wachten. Het weer is stralend en de zon komt net op. Het is rustig op de weg. Bij Gent buigen we af naar de kust. Langs Duinkerken en Calais rijden we zuidwaarts richting Criël-sur-Mer, vlakbij Le Tréport. Als we rond de geplande tijd aankomen zijn Wim en Marianne Dumont al op de camping, zij zijn woensdag al vertrokken. Even later komen Hélène en Martijn ook aan.
ons campement op camping les Mouettes in Criël sur Mer

Als we hebben gegeten is het tijd om naar het strand te gaan. Marina is inmiddels ook van de partij. Het is afgaand water. De eerste keer pakken we de auto, we komen er achter dat dat wel overdreven is. Een korte wandeling brengt ons naar de krijtrotsen. De krijtrotsen zijn ontstaan in de Krijtzee tijdens het Turoon, een periode uit het bovenkrijt. De fossiele zee-egels en brachiopoden die je hier kunt vinden hebben ongeveer 70 miljoen jaar geleden geleefd. Er worden verschillende soorten zee-egels gevonden, waaronder Micraster, Echinocorys en Conulus.

waar de weg langs de kust loopt liggen betonnen blokken om de
kust te beschermen
  zoeken naar een mooi fossiel

als het water laag genoeg is zijn er ook mooie zee-egels te vinden tussen de rolstenen   vuursteen egel gevonden tussen de rolstenen

zee-egel in de matrix

brachiopoden

micraster                                       een mooie Echinocorys
De vondsten zijn goed en als de magen knorren keren we terug naar de camping. Marianne heeft een verassing voor de liefhebbers, verse alikruiken. Verder eten we een lekker soepie, broodjes en kletsen wat na. We maken plannen voor morgen en besluiten om voor de middag bij Criël te blijven, we zijn immers nog niet compleet. Bij hoog water eten bij de camping en daarna met de auto naar Le Bois de Cise te gaan. De avond vliegt voorbij als we gezellig wat drinken bij de tent/caravan. ’s Nachts worden we weleens wakker van de eenden, die in gevangenschap vrije soortgenoten moeten lokken.

verse alikruiken, lekker!!!   heerlijk ontbijt bij stralend weer

Zaterdagmorgen komt de zon stralend op en al tijdens het ontbijt geeft hij voelbare warmte af. We pakken onze zoekspullen bij elkaar en gaan op pad. De zee is ver weg en wij maken van de gelegenheid gebruik om verder zuidwaarts te kijken. Ook hier liggen grote blokken krijt op het kiezelstrand waar we weer mooie fossielen vinden.

lokatie waar we zochten
Het water komt sneller op dan we denken en als we teruggaan zijn we bijna opgesloten. Als we bij de weg komen zien we dat ook Twan en Terry van de partij zijn.

bijna opgesloten ...   de groep is compleet

Na het eten gaan we naar Le bois de Cise, het weer is heerlijk en we zoeken in de rotsblokken en op het abrasie plateau. Ook hier weer mooie zee-egels
Le Bois de Cise bij zonnig weer

de trap af naar het strand

het strand bij Le Bois de Cise

vuursteen zee-egel

Terug op de camping bekijken we de vondsten, pakken ze in en nemen een douche. Als iedereen zover is wandelen we langs het strand naar Criël-Plage. De ondergaande zon kleurt de hemel in fraaie kleuren.

We vinden een restaurant waar het terras nog open is. We bestellen een lekker glas wijn of een fris biertje en bestellen een portie mosselen of een pizza die ons heerlijk smaken. Het is geweldig om half september nog te genieten van een mooie nazomer avond. We sluiten de maaltijd af met een heerlijke sorbet en wandelen daarna terug naar de camping voor een afzakkertje. De eenden zijn ook vanavond weer vocaal aanwezig.

moules à la crème

heerlijk die sorbet !

Als we de volgende morgen opstaan is het wederom mooi weer. Vandaag gaan we zoeken in Mesnil-Val, een dorpje tussen le Tréport en de camping. Ook hier worden mooie vondsten gedaan.

een prachtige Conulus                       nog een vuursteen-egel

het is laag water als we gaan zoeken.
Als het water op komt moeten we stoppen met zoeken. Iedereen is tevreden met wat er de afgelopen dagen is verzameld. Op de camping is nog wat te vieren. Voordat we naar huis gaan is er nog koffie met taart. Er zijn er twee jarig .. hoera !!

Om één uur wensen we elkaar een goede reis of nog een fijn verblijf voor hen die nog langer in deze prachtige regio verblijven. Wij gaan het gekwetter van de eenden nog missen.

In het begin van de avond zijn we thuis van een super weekend.

koffie en taart voor we vertrekken.

verslag: Hans van den Bosch     foto's: Marina Caris en Hans van den Bosch

Alle rechten voorbehouden. Copyright 2002 - 2009 . Pagina's onderhouden door J. Bastiaansen