gea

terug naar
vorige pagina

Excursies 2017

In 2017 werden 4 excursies georganiseerd - 2 eendaagse naar het Antwerpse havengebied en 2 meerdaagse excursies naar Duitsland en Engeland .

21 april : 1-dags excursie naar het Antwerpse havengebied

In het verleden hadden we vaak fossielen gezocht in het Antwerpse havengebied. Omdat we horen dat er weer mogelijkheden zijn besluiten we nog eens te gaan kijken.

We gaan kijken op een plaats waar we in het verleden ook vaak zijn geweest. Naderhand zijn er ook nog anderen geweest - getuige de enorme kuilen die er nu op het terrein zijn gegraven.

De hoogtijdagen zijn hier wel voorbij - maar soms is er hier en daar toch nog wel wat te vinden. Er moet dan wel flink zand gezeefd worden .

Ditmaal zijn de vondsten niet onaardig

links : de buit aan haaietanden

midden: een bijzondere vondst: een tand van Squalodon - een uitgestorven walvis

rechts: ook van een walvis: een gehoorbeen

24 t/m 28 mei : Hemelvaarts-excursie naar zuid-oost Engeland

Ook dit jaar besluiten we met Hemelvaart nogmaals naar Zuidoost-Engeland te gaan. Op het programma staan o.a plekken waar naar eocene fossielen (haaietanden, krabben, slakjes) en mineralen kan worden gezocht, en enkele kliffen waar je krijt-fossielen kunt vinden. Als uitvalsbasis wordt voor Sheppey gekozen, waar een caravan wordt gehuurd.

De eerste excursie-gangers vertrekken woensdagochtend al - waarna na aankomst op Sheppey 's middags al op het strand naar fossielen wordt gezocht.

De 2e dag komt de rest van de groep aan - we spreken af bij de krijtkliffen bij Pegwell Bay vlak onder Ramsgate ...

Het is net vloed geweest en we moeten even wachten voor we het strand bij de klif op kunnen - maar vervolgens kan er bij prachtig weer volop worden gezocht.

Het blijkt nog niet mee te vallen hier wat te vinden - maar uiteindelijk levert het toch nog wat sponsjes en een enkele zee-egel op

1 heeft geluk en vindt op het strand een blok waar meerdere egels inzitten (Conulus) - wel veel kapotte - maar er kan thuis toch een mooi stuk van worden gemaakt (rechts)

Vanaf de krijtkliffen bij Pegwell Bay rijden we terug naar Sheppey naar de caravan.

De dagen daarna wordt gezocht op de modderige stranden van Sheppey waar de onder-eocene klei op het strand en in de klif een rijkdom aan fossielen bevat.
Veel word er deze keer echter niet gevonden.
Mooie haaietanden zoals bij ons vorige bezoek in 2010 laten zich ditmaal niet zien. Wél bijvoorbeeld een mooie fossiele pit van een palm (rechts).

Septaria's liggen er echter genoeg. Als je die openslaat zitten er soms bariet-kristallen in de holtes (rechter foto)....

Ook worden er mooie gipskristallen gevonden in de klei onderaan de klif.

Wat eten en drinken betreft komen we niets tekort. Martin - een gepensioneerd kok - is er ditmaal ook weer bij. Hij heeft geweldig voor ons gekookt :-) .

Jelle, een wijnkenner, heeft er een bijpassende wijn bij uitgezocht. Let op het etiket!

De volgende dag vertonen Ton en Inge hun kunsten en maken ook weer een fantastische maaltijd voor ons klaar.

rechtsboven: met een drankje genieten we nog even na van al dit lekkers ...

rechtsonder: Marina laat zich hierdoor inspireren tot een "Sheppey-schotel" met haar vondsten van die dag

We bezoeken ook het Minster Gatehouse Museum in Minster op Sheppey - een aardig streekmuseum waar ze ook een aardige collectie fossielen van het eiland hebben. Vanaf Sheppey gaan we ook nog 1 dag zoeken op een andere plek maar het getij zit niet mee - het water komt alweer op. Op deze plek kan het beste bij eb worden gezocht, wij lopen het strand nog even langs maar vinden helemaal niets. We besluiten door te rijden naar Kingsgate, ook weer vlakblij Ramsgate, waar ook krijtkliffen zijn. Helaas voor ons hebben de Engelsen een "bank holiday" en ook een lang weekend - en is het strand bij de klif afgeladen vol - we komen hier echt op het verkeerde moment. We houden het vervolgens voor gezien - en rijden na een korte pauze weer terug naar de caravan waar we nog wat genieten van de zon.

De laatste dag gaan we - voor we weer met de boot teruggaan - 's ochtends nog een paar uurtjes zoek bij Folkestone.

Bij de klif met klei uit het onder-Krijt zoeken we tussen de stenen onderaan naar fossielen die door de zee eruit zijn gespoeld

In de enkele uren dat we er zijn vindt iedereen toch wel wat.

Rechtsboven: enkele belemnietjes en gepyritiseerde ammonietjes ....

Linksonder: resten van een krab ...

Rechtsonder: een fosfaatknol waaruit een stuk ammoniet steekt - maar die na preparatie thuis een mooie complete ammoniet blijkt te bevatten

15 en 16 juli : zomer-excursie naar Osnabrück en omgeving

De excursie beginnen we zaterdagochtend met een bezoek aan enkele plekken in de omgeving van Coesfeld waar gewerkt wordt. Bij een eerdere excursie hebben we in deze omgeving wat zee-egels gevonden. Ditmaal hebben we pech - op de bezochte plaatsen vinden we helemaal niets. Daarom rijden we door richting Osnabrück.

Maar voor we naar het pension gaan rijden we eerst nog naar een verlaten groeve tussen Rheine en Osnabrück waar we vorig jaar heel even zijn geweest.

Hier zoeken we enkele uren tussen de losliggende stenen. Ook hier is het niet veel maar er wordt wel 1 mooi zee-egeltje en enkele ammonietjes gevonden, de meeste vrij klein - enkele centimeters. Hélène vindt nog een wat groter exemplaar die er wel in stukken uitkomt - als die thuis thuis netjes wordt gelijmd wordt het een prachtexemplaar.

enkele vondsten: ammonietjes (Schloenbachia)

links: zoals gevonden in de groeve
rechts: een ander exemplaar - na preparatie thuis

's Zondags bezoeken we de Piesberg bij Osnabrück .

De vondsten zijn ditmaal wat minder spectaculair als bij onze vorige bezoeken in 2015 en 2016 .

Toch worden er nog enkele mooie varens gevonden (links- en rechtsonder)

21 oktober : 1-dags excursie naar het Antwerpse havengebied

Omdat er in het voorjaar toch wel aardige vondsten zijn gedaan wordt besloten dezelfde plek nogmaals te bezoeken

links : ook nu moet er weer flink gezeefd worden om wat te vinden ....

rechts: ditmaal wordt er een prachtige haaie-wervel gevonden.

nog wat andere vondsten:

linksonder: schelpen, wervels en haaietanden

rechtsonder: een walviswervel

verslag: John     foto's: Jelle, Ton, Hans, Marina, Ingrid en John

Alle rechten voorbehouden. Copyright 2002 - 2018 . Pagina's onderhouden door J. Bastiaansen