gea

terug naar
vorige pagina

Excursies 2018

In 2018 werden 6 excursies georganiseerd - 1 meerdaagse naar Frankrijk, 2 eendaagse naar het Antwerpse havengebied, 2 eendaagse excursies naar de Ardennen en 1 eendaagse naar de Maasvlakte. Hieronder verslagen van enkele van deze excursies.

9 t/m 12 maart : voorjaars-excursie naar Normandië

In 2013 zijn we voor de laatste maal naar Normandië geweest - hoogste tijd om daar weer eens een kijkje te nemen !
Het is nog vroeg in het voorjaar en na alle voorbereidingen lijkt de de winter op het allerlaatste moment toch nog roet in het eten te gooien. Nederland (en ook noordwest-Frankrijk) is het weekend vóór de excursie nog bedekt onder een flink pak sneeuw :-(
Gelukkig knapt het weer snel op en is alle sneeuw tijdig verdwenen zodat we toch op pad kunnen ...

De 1e excursie-dag start vrijdagochtend bij de camperparkeerplaats aan strand bij de krijtkliffen van Criel-sur-Mer - hier zijn we ook in het verleden al meerdere malen geweest.

De afgelopen winter heeft het hier blijkbaar flink gestormd - op meerdere plekken zitten flinke scheuren in de klifwand - uitkijken dus!
Hier en daar zijn er ook stukken van de klif naar beneden gestort en alweer deels door de zee schoongespoeld - ideale plekken om te zoeken :-)

Door al die nieuwe krijtblokken op het strand zijn de vondsten ditmaal heel goed - er worden flink wat mooie zee-egels gevonden (micrasters en echinocorys). Ton vindt ook nog een prachtige micraster in vuursteen.

Tegen drieen wordt het vloed - we stoppen met zoeken en rijden door naar Ouistreham in Normandië.
Hier hebben we een appartement gehuurd waar we om 6 uur verwacht worden. Dit blijkt allemaal prima in orde - en nadat iedereen zijn spulletjes heeft uitgeladen gaan we Ouistreham in - en eten we een hapje in een visrestaurant aan het strand .
Terug in het appartement sluiten we de dag af met een drankje .

rechts: enkele vondsten nadat ze thuis zijn schoongemaakt :
  • een Micraster (midden)
  • 2 Echinocorys (links- en rechtsonder)

2e excursiedag - zaterdag

Vandaag gaan we naar een strand een aantal kilometers verderop - hier is een plek waar je bij eb zeelelie-kelken uit het midden-Jura kunt vinden.
Daar aangekomen moeten we nog een flink eind het strand oplopen voor we bij plekken komen waar stenen liggen - hier moeten ze dan tussen liggen.

Vinden blijkt nog niet mee te vallen - maar Hans heeft geluk en vindt een prachtexemplaar. De rest moet zich tevreden stellen met enkele stukken - of helemaal niets ....
Er worden nog wel enkele sponzen - of bryozoen-kolonies gevonden (op deze plek heel groot).

Na de middag komt de vloed snel op - wat een enkeling toch nog verrast die door enkele diepe geulen moeten waden om het hoger gelegen deel weer te bereiken - en is het zoeken hier afgelopen.
We rijden we het binnenland in - ten zuiden van Caen wordt er hier en daar nog gebouwd en we willen daar ons geluk beproeven.
Maar de plekken die we hebben uitgezocht leveren helaas vrijwel niks op - daarom rijden we door naar het bouwterrein waar we in 2013 voor het laatst zijn geweest.
Dit blijkt nu helemaal bebouwd - alleen helemaal aan de rand rand ligt nog wat in de berm. Veel is het niet meer - maar we kunnen nog wat kleine ammonietjes oprapen. Een bewoner ziet ons bezig en komt naar buiten met een doos met fossielen - nog van de bouwperiode - of we interesse hebben :-) . Hebben we toch nog wat !

rechts: de beste vondsten van die dag :
  • bovenste rij: een bryozoa-kolonie en 2 zeeleliekelken van het strand 's ochtends
  • onderste rij: de ammonietjes gevonden aan de rand van de bouwplaats

3e excursiedag - zondag

Voor de meesten is dit weer de laatste dag. We pakken onze spullen, nemen afscheid van de verhuurster van het appartement en gaan op pad naar Houlgate. Hier gaan we het strand op - richting "Vaches-Noires"-kliffen.

We lopen de kliffen helemaals langs tot halverwege tussen Houlgate en Villers-sur-Mer, waar in 2013 een plek was waar Callovien-mergels vrij waren gespoeld en we toen mooie vondsten hebben gedaan.
Ditmaal ligt echter alles onder het zand en veel meer dan enkele kleine ammonietjes worden er niet gevonden. Het prachtige weer maakt echter veel goed.

In de krijtblokken die van bovenin de klif op het strand zijn gerold worden nog wel enkele mooie zee-egels gevonden.

Voor de meesten zit de excursie er nu op - en gaan vanaf een uur of 3 weer naar de parkeerplaats bij Houlgate en daarna huiswaarts.

rechts: enkele vondsten uit de krijtblokken :
  • links: oester Arctostrea
  • re.boven: zee-egel Heniaster bufo
  • onder midden: regulaire zee-egel
  • re.onder: zee-egel Holaster

De laatste excursiedag - maandag.

Hélène en John plakken er nog een dagje aan en gaan nogmaals zoeken bij de Vaches-Noires - ditmaal vanaf de kant van Villers-sur-Mer.

Hélène vindt een flinke ammoniet tussen de stenen op het strand, helaas flink afgesleten door de zee (links).

Ook hier liggen weer krijtblokken van bovenin de klif op het strand waarin weer wat mooie zee-egeltjes gevonden worden. En in 1 blok met krijt steekt zelfs een nautilus :-)   (midden)

rechts: de nautilus - na preparatie thuis (14 cm)

Ze zoeken door tot een uur of 5 - nu wordt het toch echt tijd om naar huis te gaan. Het is nog een flinke rit - maar tegen 11 uur 's avonds zijn ze ook weer thuis.

7 juli en 4 oktober : 1-dags excursies naar het Antwerpse havengebied

Net als in de 2 voorgaande jaren hebben we ook dit jaar het Antwerpse havengebied enkele malen bezocht.
Hoewel de vondsten niet meer zo veel zijn als in het verleden zijn er ook dit jaar toch weer enkele mooie dingen gevonden, waaronder ook enkele zeldzamere soorten.

linksboven  : een Isurus retroflexus

rechtsboven : een megalodon hoektandje

links- en rechtsonder :

een voortand van walvis Squalodon - ditmaal helemaal compleet

6 oktober : 1-dags excursie naar Lompret

De excursie van vandaag gaat naar de groeve van Lompret, vlakbij Chimay in Zuid-België . In het verleden is deze ook al eens bezocht - toen is er vooral naar mineralen gezocht waarbij prachtige bariet-kristallen zijn gevonden.
Vandaag komen we toch vooral voor de fossielen - we hebben gehoord dat hier goniatieten van behoorlijke afmetingen (tot 20 cm !) gevonden kunnen worden - we komen ditmaal toch vooral hiervoor.

In de groeve aangekomen blijkt het behoorlijk druk - er zijn die dag meerdere verenigingen te gast - maar het is een flinke groeve en niemand loopt elkaar in de weg.
Het is de eerste maal dat we hier op fossielenjacht zijn en het kost daarom wat tijd om een goede plek te vinden. Mineralen zoeken kan hier blijkbaar ook nog steeds - maar wij gaan op pad naar plekken bovenin waar het het best schijnt te zijn voor fossielen.

Hans en Henri beginnen hun zoektocht op storthopen in een ouder stuk van de groeve - dit levert vooral het bekende spul op wat in deze streek vaker te vinden is in het Frasnien zoals koralen, brachiopododen en zeelelie-stengels.

Helaas voor ons laten de grote goniatieten zich vandaag niet zien - maar Henri weet op de storthopen toch nog een vuistgroot exemplaar op te rapen :-)

de mooiste vondsten van deze dag :
  • re.boven: de wat gewonere boven-Devoon/Frasnien- fossielen - koralen, brachiopoden en zee-leliestengels
  • rechts: een flink exemplaar van goniatiet Manticoceras
  • re.onder: een gepyritiseerde mini-orthoceras en 2 goniatietjes

De rest is al meteen doorgelopen naar een plek bovenin waar al meer fossielen-verzamelaars bezig zijn.

Het gesteente is hier veel donkerder en harder, maar bij doorslaan kun je ook hierin goniatieten vinden.
Ze zijn weliswaar veel kleiner dan het grote exemplaar van de storthoop maar wel prachtig gepyritiseerd.

Na 5-en houden we het voor gezien - we pakken onze vondsten in en lopen naar de parkeerplaats. Hoewel de grote goniatieten schaars waren zijn er genoeg andere dingen gevonden en is iedereen toch tevreden. Vervolgens gaan we weer op pad - terug richting Nederland. Onderweg nemen we ter afsluiting nog een lekkere belgische friet - en kijken we terug op een geslaagde dag .

verslag: John     foto's: Ton, Hans en John

Alle rechten voorbehouden. Copyright 2002 - 2019 . Pagina's onderhouden door J. Bastiaansen